Domov / Vitamín D je důležitým doplňkem pro tělo. Jaké další vitamíny potřebujeme?

Vitamín D je důležitým doplňkem pro tělo. Jaké další vitamíny potřebujeme?

Po dobu pandemie jsme byli lékaři nabádáni k tomu, abychom svému tělu dodávali vitamin D, který pomáhá posilovat imunitní systém. Víte, jaké další vitamíny byste měli do svého těla dostat?

Proč jsou vitamíny tak důležité

Obecně jsou vitamíny nezbytnými látkami pro život, protože se podílejí na řadě biochemických reakcích a pomáhají při metabolismu tuků, cukrů a bílkoviny. Je tedy zřejmé, že se bez nich lidské tělo neobejde. Nevýhodou ovšem je, že si je až na malé výjimky, neumí samo vyrobit, takže je odkázané na dodávání stravou. Je-li na vitamíny chudá, můžeme trpět různými zdravotními problémy.

Některé vitamíny jsou rozpustné v tucích (A, D, K, E), jiné ve vodě (C, vitamíny skupiny B). Rozdíl mezi nimi je především v tom, že vitamíny rozpustnými v tucích je možné se předávkovat. U těch druhých toto nehrozí, protože nadbytek se vyloučí močí. Pozor je proto si dávat především při konzumaci potravinových doplňků s obsahem vitamínů a nepřehánět denní dávkování.

Vitamíny skupiny B pomáhají proti tělesné slabosti

Aby dobře fungoval lidský metabolismu, je nutné dodávat i vitamíny skupiny B. Najdeme je hlavně v pivovarských kvasnicích, mase, sýrech, jáhlách, luštěninách nebo ořeších. Pokud některý z vitamínů B chybí, mohou se objevit poruchy růstu, slabost a neurologické poruchy.

Vitamín C působí jako antioxidant

Pro správnou funkci imunitního systému je nutný vitamín C, jenž zároveň funguje i jako antioxidant, což znamená, že pomáhá zneškodňovat volné radikály, jež se mohou podílet na vzniku závažných nemocí. Proto bychom měli konzumovat dostatečné množství ovoce a zeleniny. Na vitamín C je bohatý černý rybíz i šípky, růžičková kapusta, kiwi, brokolice, zelí, křen i citrusové ovoce.

Vitamín A

Mezi antioxidanty patří i vitamín A, jeho nedostatek vede k šerosleposti. Vzniká z provitamínu A, hlavně tedy z betakarotenu, což je oranžové barvivo. Výborným zdrojem vitamínu A jsou mrkev, rybí tuk, játra, špenát, meloun, meruňky, zelí, brokolice, kukuřice, máslo, vaječný žloutek, mléko.

Vitamín K

Aby kosti byly pevné je potřeba doplňovat zásoby vitamínu K. Ten se podílí i na buněčném růstu nebo metabolismu proteinů stěn cév a vliv má i na srážení krve. Pokud v organismu chybí, jsou problémy s krevní srážlivostí. Jeho nedostatek se může projevovat také v menopauze řidnutím kostí. Na vitamín K je bohatý sójový i řepkový olej, brokolice, kapusta, špenát nebo petržel či řeřicha.

Vitamín E

Tělo před volnými radikály chrání především vitamín E. Najdeme ho v pšeničných klíčcích, mandlích, slunečnicových semínkách, másle, mléce, burských oříškách nebo sóji a mase savců. Bohužel mu škodí tepelná úprava potravin. Jeho nedostatek se může projevovat sníženou obranyschopností nebo neurologickými potížemi.

Vitamín D

Už zmíněný vitamín D se podílí na stavbě kostí. Je třeba ho dodávat zejména kojencům a pak ženám v menopauze, aby nedocházelo k osteoporóze neboli řidnutí kostí. Jeho zdrojem je hlavně sluneční záření, pak rybí tuk, játra, mléko a vaječný žloutek. V české populaci je obecně spíše nedostatek vitamínu D. Jeho vstřebávání při opalování brání i používání opalovacích krémů. Bez nich je ale nebezpečné na slunce chodit. Vhodné není ani každodenní umývání celého těla mýdlem, čímž se snižuje obsah provitamínu D v kůži. Hlavně starší populace může nedostatkem vitamínu D trpět, protože se již tak často nevystavuje na slunci.

Jak je zřejmé, vitamíny jsou pro lidský organismus nezbytné. Proto bychom měli klást důraz na pestrou stravu, abychom jich díky ní získali co nejvíce. Určitou náhradou mohou být i potravinové doplňky, které si koupíme v lékárně.

Zdroj obrázku: Rawpixel.com / Shutterstock.com